perjantai 30. joulukuuta 2016

Bye bye Finland!

Julkaisen näitä blogitekstejä vähän aikaansa jäljessä, koska täällä ei ole kauheasti ollut aikaa kirjoitella. Wifit ei myöskään joka paikassa toimi ihan moitteettomasti, mutta koitan saada kuviakin tänne ladattua :) <Kuvat on sitten hyvin pitkälti rajaamattomia ja muokkaamattomia, koska miniläppärillä jonka ostin 10 euron korkeaan hintaan ei ole minkäänlaisia kuvankäsittelyohjelmia :D Nyt toimii ekaa kertaa wifi ihan omassa huoneessa, niin eiköhän oo aika laittaa ekoja kuulumisia!

20.12. tiistaiaamuna matkamme starttasi Helsinki-Vantaan lentokentältä. Meillä oli lennot Qatar Airwaysilta ja välilasku Dohassa. Kuusi tuntia lentoa, 3h välilasku ja taas kuusi tuntia ilmassa. Perillä Bangkokissa oltiin seuraavana aamuna paikallista aikaa. En ole ennen lentänyt juuri muilla lentoyhtiöillä kuin Finnairilla, mutta Qatar Airwaysistä ei ollut mitään pahaa sanottavaa. Enemmän jännittää paluu Suomeen, joka mennään venäläisen lentoyhtiön koneilla... Yölennolla ei kumpikaan meistä saanut nukuttua, joten ensimmäinen päivä Bangkokissa meni oikeastaan venyvien päikkäreiden parissa.

Perillä partiolais-lookissa

Majoituttiin mukavassa guest housessa Khaosan roadin lähellä. Kyseiseltä kadulta löytyy kaikki tarvittava reppureissaajille ja mulla olikin ostoslistalla vielä muutama juttu mitä ei Suomesta ollut valmiina mukaan otettavaksi. Hyttysmyrkyt halusin ostaa maasta koska luin jostain, että Suomessa myytävät eivät välttämättä tehoa oikein täkäläisiin verenimijöihin. Lisäksi ostoslistalla oli aurinkorasva, hellehattu ja pitempihelmainen mutta vilpoinen mekko. Seuraavana päivänä käytiin vielä ostoskeskuksessa ja siihen meidän Bangkokin vierailu melkeinpä jäikin.

Bangkokissa majoituttiin tämmöisellä pikkuisella sivukadulla

Keskiviikkoiltana lähdettiin junalla kohti "oikeaa" ensimmäistä etappiamme eli Laosin pääkaupunkia Vientianea. Junamatka kesti 11 tuntia ja vei lähelle Thaimaan ja Laosin rajaa. Junassa oli ihan viihtyisät punkat, mutta nukuin silti todella huonosti. Selkä tuli kipeäksi kovalla patjalla ja en oikein saanut unirauhaa kun kirkkaat valot olivat koko matkan päällä. Juna-asemalta piti vielä ottaa tuk-tuk kyyti rajanylityspaikalle. Sieltä haettiin viisumit (hinta 35 dollaria) ja lopulta ylitettiin raja bussilla. Vielä yksi tuk-tuk kyyti jolla saavuttiin perille Vientianen keskustaan.

Meillä ei ollut varattuna majoituksia kuin vain ensimmäiselle yölle Bangkokiin, mutta kävi hyvä tuuri ja guest housessa,  jossa Nicholas on aikaisemmallakin reissullaan yöpynyt, oli tilaa. Käytiin aamiaisella Nicholaksen ystävän Jaakon kanssa. Hän on naimisissa laosilaisen naisen kanssa, ja tällä hetkellä tekee työharjoittelua Vientianessa. Tosi siistiä että ollaan samaan aikaan Laosissa, Jaakosta on täällä paljon apua. Hän osaa kieltä ja tuntee paikat, joten ollaan päästy vähän sellaisiinkin meininkeihin minne ei ehkä normi turisteilla tulisi mentyä. Jaakolla oli skoba, jonka kyydissä mentiin laosilaisittain kaikki kolme ja ilman kypäriä... Ilmeisesti ei ole kovin yleinen näky että länsimaalaisit tekee sellaista, koska kerättiin aika lailla huomiota ja hilpeyttä liikenteessä :D Illalla mentiin syömään ja juomaan porukalla, myös muutama paikallinen oli mukana. Mun ei ollut tarkoitus edes pahemmin juoda ekana iltana, mutta tilanne lähti vähän lapasesta kun meidän liityttyä seurueeseen kaadettiin heti viskilasit kaikille ja tarjoilija täytti laseja sitä mukaa kun niissä oli alle puolet jäljellä... :D Lopulta löydettiin itsemme paikallisesta yökerhosta, jossa ei ollut muita länkkäreitä ollenkaan. Oli kyllä ihan siisti meininki. Paikassa soitti jopa joku thai-pop livebändi ennen yöllisten reivijumputusten alkua. Miksei meillä suomessa ole tollasta?! Oltaisiin vuokrattu myös karaokehuone meidän porukalle, mutta kaikki olivat täynnä. Uudeksivuodeksi mestoille on tulossa pari muuta tuttua suomalaista, ja ajateltiin yrittää karaokemeininkejä silloin uudestaan.

Beerlao-torni paikallisten kaljanjuontitottumuksien mukaisesti

Vientianessa viivyttiin tällä erää vain yksi yö, koska viikonloppuna järjestettiin musiikkifestarit muutaman tunnin ajomatkan päässä Vang Viengissä, ja sinnehän meidän tietysti oli päästävä jouluaattoa viettelemään ;)