perjantai 30. joulukuuta 2016

Christmas @ Vang Vieng, Laos

24.12.
Aamulla lähdettiin minibussilla pohjoiseen kohti Vang Viengin kylää vuoristossa. Matka kesti muutaman tunnin ja oli melko tuskallinen allekirjoittaneelle, kun olin onnistunut saamaan itselleni madafakin darran ja istuin tietenkin aurinkopuolella bussissa. Luulin että ilmastointi oli menopelistä rikki, koska se ei suurimman osan matkasta ollut päällä, mutta sitten valopää kuski tajusi laittaa sen päälle kun matkaa oli jäljellä vajaa tunti.... Siinä vaiheessa luulin jo pökrääväni joten tilanteen korjaus sattui kyllä kreivin aikaan :D

Vang Viengissä oltiin perillä siis jouluaattona lauantai-iltapäivällä. Viikonloppuna siellä oli suurehkot musafestarit, joten mestat kuhisi paikallisia. Tämän vuoksi kaikki majoituspaikat oli ihan täyteen buukattu ja me ehdittiin jo kuumotella että joudutaan nukkua teltoissa. Onneksi Jaakko kuitenkin löysi meille ihan mukavan majatalon, jonka yläkerrassa oli avoimessa tilassa noin 10
punkkaa. Yhteisissä tiloissa randomeiden kanssa yöpyminen ei oikeastaan haitannut, kun oltiin kuitenkin koko päivä ja myöhään yöhön liikenteessä ja tultiin sinne vaan sammumaan.

Alkuillasta suunnattiin skoottereilla joenrantaan, Jaakon paikallinen naisystävä Saa liittyi seuraamme ja pääsin hänen kyydissään. Rannassa oli leppoisa meininki, ihmiset olivat kokoontuneet kuuntelemaan musaa ja juomaan kaljaa veden päälle kyhättyihin pikkuisiin bungaloweihin, joihin kuljettiin pitkospuutyyppisten lautojen päällä.

Muutamien juomien jälkeen siirryttiin festareille. Musa oli aikamoista reivijytää ja seurailtiin aluksi menoa kukkulan päältä pöydän ääressä istuen. Saa oli bändeistä todella innoissaan, joten puskettiin sitten katsomaan pari bändiä ihan eturivistä. Olin suht fiilareissa meiningistä vaikka thai-pop ei ihan lähimpänä sydäntä olekaan :D Ei kai sitä kovin montaa kertaa tule oltua Laosissa festareilla!
Innostuttiin kyllä kovasti Nicholaksen kanssa, kun vika bändi veti pari tosi tykkiäkin biisiä, progempaa rokkia kunnon soolojen kera. Ihmettelin että teinkö jotain tyhmää kun ihmiset virnuilivat ja tuijottivat kummallisesti puskiessani väkijoukon läpi ja hoin "sorry, sorry", mutta Jaakko vakuutteli että he ovat vaan ihmeissään ja aiheutan ihailua, koska he eivät ole todennäköisesti koskaan nähnyt ketään kaltaistani :D Olin suht hämilläni, mutta panin kyllä merkille että länsimaalaisia naisia en koko maassa ollut paljoa nähnyt saatika sitten tämmösiä albiinoblondeja. Hahah.
Festareiden jälkeen lähdettiin burgereiden kautta nukkumaan ja jäi kyllä hyvät fiilikset tällaisesta vaihtoehtoisesta tavasta viettää jouluaattoa!

Nicholas oli voinut jo illalla huonosti, ja aamulla totesimme hänen olevan kuumeessa. Niinpä lepäilimme pitkälle iltapäivään. Yhteisessä huoneessa randomeiden kanssa ei kuitenkaan innostanut bunkata pidempään kun olisi pakko, joten vaihdettiin majoitusta vaikka Nicholas olikin täysin sänkypotilaana. Onneksi Jaakko auttoi vielä sen verran, että kävi varaamassa meille majoituksen valmiiksi ennen kuin suuntasi itse takaisin Vientianeen.
Seuraavana iltana Nicholaksen kuume nousi jo sen verran korkeaksi, että päätettiin varmuuden vuoksi lähteä lääkäriin.
Nana Guest Housella, missä yövyimme, oli ihan supersympaattinen tyyppi nimeltä Thi töissä. Hän lupasi pientä korvausta vastaan heittää meidät autolla sairaalaan ja odottaa meidän kanssa siltä varalta jos siellä ei puhuttaisi kunnolla englantia. Lääkärissä Nicholakselta otettiin verikokeet ja onneksi kyse ei ollut mistään tavallista ruokamyrkytystä vakavemmasta taudista. Nicholas sai antibiootit, parasetamolia ja nesteytykseen tarkoitettua jauhetta ja sitten Thi heitti meidät takaisin kämpille.
Epäilimme, että ruokamyrkytys tuli festareilta oudoista kevätkääryleen tyyppisistä muoviin pakautuista rullista.

Meidän oli tarkoitus jatkaa vielä pohjoisempaan Luang Prabangiin, mutta sairastumisen takia meni muutama päivä hukkaan ja jätimme sen väliin.
Kämpillä sairastellessa alkoi kuuden euron guest house-huoneen seinät kaatumaan aika nopeasti päälle, joten vaihdoimme vielä kertaalleen majoitusta. Katsoimme että ansaitsimme hiukan hemmottelua ja nukuimme kaksi viimeistä Vang Viengin yötä suht hienossa hotellissa. Valitsin sen sillä perusteella, että se oli halvin hotelli, josta löytyi uima-allas
ja halusin jotain tekemistä siksi aikaa kun oltiin jumissa kipeilyn vuoksi.

Hotelliltamme Vang Vieng Botique Resortilta

Pakkasin mukaan täyden meikkipussin ihan turhaan. Täällä on niin kuuma että ekan päivän jälkeen unohtui ulkonäköpaineet mukavuuden tieltä. Vedenkestävä ripsari, kulmakynä ja puuteri riittää vallan mainiosti :D Mun normaalisti melko suora ja litteä tukka on alkanut myös elää ihan omaa elämäänsä täällä tropiikissa. Tulee ihme kiehkuroita jotka ei taltu millään!