maanantai 2. tammikuuta 2017

Aktiivipäivä Vang Viengissä

28.-29.12.
Keskiviikkona iltapäivällä Nicholas oli takaisin elävien kirjoissa joka jätti meille vajaa kaksi päivää aikaa Vang Viengissa ennen kuin piti siirtyä takaisin Vientianeen uudenvuoden viettoa varten.
Vuokrattiin vuorokaudeksi skootteri, koska ajateltiin että lähiseutua on kivempi tutkia omin päin kuin ylihinnoiteltujen turisti-tourien kautta.
Reissaaville ihmisille ihan kullanarvoisena vinkkinä meillä meni nyt ekaa kertaa kokeiluun sellainen puhelinsovellus kuin Maps.Me. Se on karttasovellus, jossa ainakin kokemuksen mukaan toimii gps erittäin hyvin, eikä se vaadi nettiyhteyttä. Pitää vaan etukäteen ladata puhelimeen sen maan kartat, mitä tulee tarvitsemaan.
Keskiviikkona ehdittiin just ja just etsiä yksi vesiputous ennen auringonlaskua. Seuraavalle päivälle jäi muut aktiviteetit. Vesiputous osoittautui aika pieneksi ja tie joka sinne piti ajaa oli suoraan sanottuna ihan perseestä :D Mutta ihan hauska retki saatiin tehtyä kuitenkin. Oli vapauttavaa päästä ulkoilemaan, kun oltiin hengailtu sunnuntaista asti vaan guest housella ruokataukoja lukuunottamatta. Maisemat on lisäksi koko kylässä tosi hienot, kun joka suuntaa ympäröi vuoret.

Tämmöistä semi kuoppasta vuoristotietä huristeltiin

Nicholas alareunassa antaa vähän mittasuhdetta sille, miten jyrkästi viidakonseinämä kohoaa ylös vuorta pitkin

Torstaina herättiin jo aikaisin jotta ehdittäisiin puuhastella paljon. Lähiseudulla on paljon luolia, joille järjestetään ihan opastettujakin toureja ja yritettiin sitten nopeasti miettiä miten saataisiin valikoitua parhaat palat lyhyen aikarajan tullessa vastaan.
Lyhyen googlettelun tuloksena lähdettiin keskustasta etelään Tham Chang luolalle, joka on myös kaikista lähimpänä. Luola ylitti ainakin minun odotukseni ja joku toinen reissaaja taas kertoi olleensa tourilla "Elephant cavella", joka oli ollut täysi pettymys, joten onnistuttiin ainakin tässä valinnassa. Luolaan tullessa tuntui kuin olisi astunut suoraan Moriaan LOTRista.

Luolan sisäänkäynti sijaitsi pitkien portaiden yläpäässä
Näkymät ylhäältä

Luolan edustalla oli myös tosi kaunista!

Seuraavaksi meidän oli tarkoitus suunnata vielä toiseen luolaan, missä olisi myös jonkinlainen laguuni jossa voisi uida, mutta matkan varrella pysähdyttiin etsimään view pointtia, joka osoittautuikin aikamoiseksi haasteeksi ja vei paljon enemmän aikaa kuin olimme varanneet. Nousimme todella jyrkkää ja kivikkoista vuorenrinnettä ylös ja puolet matkasta ei ollut edes juuri minkäänlaista polkua :D Käsitukia oli naulattu puiden oksista reitin varrelle, mutta aina ei ollut niitäkään. Viimeiset metrit piti mennä vielä ihan jumalattoman terävien kivimuodostelmien päältä taiteillen. Hengästytti ja oli perkeleen kuuma, mutta sitten kun pääsi perille niin kyllä vaiva palkittiin! Huipulle oli joku rakentanut pienen maja-tyyppisen tasanteen, jossa sai levähtää varjossa auringolta ihastellen ympärille avautuvia maisemia. Alasmeno sujuikin sutjakkaammin, mutta tähän koukkaukseen oli kulunut jo niin paljon aikaa, ettei ehditty enää käymään toisella luolalla. Oltiin kuitenkin nähty jo kaksi tosi mageeta paikkaa, joten oltiin ihan tyytyväisiä.

Tämmöistä "polkua" kiivettiin ylös varmaan lähemmäs tunti...

Ja sama alas :D

Seuraavaksi käytiin palauttamassa skootteri ja sitten oli aika kokeilla Vang Viengin turistien suosikkiaktiviteettia eli Tubingia!
Käytännössä se tarkoitti, että tuk-tuk heitti meidät Nam Song -joen yläjuoksuun ja hyppäsimme siitä rekan renkaan sisäkumeihin ja lähdimme niiden päällä köllien kellumaan jokea pitkin virran mukana. Kellumisreitissä meni aikaa noin pari tuntia, mutta pysähdyimme matkan varrella yhdessä baarissa. Baari laski köyden veteen, ja siihen tartuttiin kiinni kun oltiin kohdalla ja vedettiin itsemme laiturille. Juomat sai lähtiessään napata mukaan ja nautiskella lilluessa taas eteenpäin. Ennen baareja on kuulemma ollut paljon enemmänkin kyseisen reitin varrella, mutta joku aussituristi oli kielloista huolimatta hypännyt jokeen pää edellä ja ilmeisesti lyönyt päänsä ja kuollut, jonka vuoksi turismi Vang Viengissä kärsi. Nyt kellujien seassa menee paikallisia ikäänkuin oppaina, varmaan
valvomassa ettei tyhmät turistit möhli enempää.
Reitti loppui matalille vesille jälleen yhden baarin kohdalle. Siellä sitten juotiin ja odotettiin pari tuntia tuk-tuk kyytiä, joka hakisi meidät takaisin keskustaan.

Mulla meinasi tulla vähän vilu, koska menin tuubeilemaan vaatteet päällä ja märillä vaatteilla hengailu ei auringonlaskun jälkeen ollut ihan paras vaihtoehto. Kamojen kuljettaminen ko. aktiviteetissa on vähän ongelmallista. Me saatiin lainata yhtä vedenpitävää pussia, mutta sinne ei mahtunut kuin tärkeimmät tavarat ja vaihtovaatteita meillä siis ei ollut. Ensi kerralla laittaisin uikkarit valmiiksi päälle ja jotkut pieneen tilaan menevät kuivat vaatteet waterproof bägiin. Me luultiin että oltais saatu vaihtaa vaatteet jossain, mutta buukattuamme aktiviteetin meidät heitettiin suoraan vaan joenvarteen eikä siinä ollut enää vaihtoehtoja :D

Kaikenkaikkiaan päivä oli ihan 5/5, jos on tiukka aikataulu niin tässä aika hyvä briiffi miten saat kaiken irti Vang Viengista yhdessä päivässä :) Seuraavana aamuna olikin sitten lähtö takaisin Vientianeen, ja uudenvuoden pippalot edessä!